Decision Day

02 december 2013

Na een aantal maanden elke donderdagochtend gezamenlijk getraind te hebben is het weer zo ver. De Pfixx Solar Montferland Run op zondag 1 december voelt aan als D-day. Zoals u zult weten wordt de term D-day in de krijgsmacht gebruikt om de dag aan te duiden waarop een aanval gepland is. Dergelijke operaties vergen vaak veel oefening en vastberadenheid. Bij ons is dit niet anders. Gelukkig hebben wij geen vijanden waar we tegen ten strijde trekken. Wij nemen het op tegen de natuurelementen, de af te leggen kilometers, tegen ons zelf en tegen de andere deelnemers, maar plezier in het hardlopen staat uiteraard voorop! Wij zijn er klaar voor!

Breakout Run

Eind september hebben wij zoals u zich wellicht nog kunt herinneren deelgenomen aan de Breakout Run. De jongens waren hier achteraf zo enthousiast over dat we nu binnen Stichting Moria voornemens zijn om nog vaker deel te nemen aan dergelijke activiteiten. Zo dus ook de Pfixx Solar Montferland van afgelopen zondag. Dit is een hardloop evenement waar een afstand van 15 kilometer afgelegd moet worden door mooi heuvelachtig Gelders landschap. Het parcours start en eindigt in het centrum van ‘s-Heerenberg.

Overwinning op jezelf

U zult begrijpen dat het niet gaat om het winnen of om wie nou het snelst is. Maar juist om de samenhorigheid, samen trainen, elkaar steunen als je het zwaar hebt of het even niet zien zitten. Deelnemen is durven, samen uitlopen getuigt van wilskracht. Na de Breakout Run in september zegt een van de jongens: "Ik voelde me een winnaar toen ik over de finish kwam!". Is dat nou niet de ultieme succes ervaring? Dezelfde jongen heeft deze keer een verbluffende tijd gelopen van 1 uur en 15 minuten. Een van de nieuwe jongens zegt: "Dit is een persoonlijke overwinning op mezelf". Op de vraag waarom, antwoordt hij: "Mijn oude ik zou nooit deelnemen aan een dergelijke activiteit, laat staan uitlopen, ik heb het volgehouden, ben trots op mezelf."

De Moria-jongens als voorbeeld voor ons

De Moria-jongens hebben naar deze dag toegeleefd. Hard voor deze dag getraind, elkaar gemotiveerd. De juiste woorden vinden om te omschrijven wat we telkens mogen aanschouwen is lastig. Hoe de jongens elkaar stimuleren en motiveren is bewonderenswaardig. Waar onze jongens vaak nog het een en ander te leren hebben om succesvol deel te nemen aan de samenleving ben ik er van overtuigd dat de samenleving veel van onze jongens kan leren over hoe mensen elkaar kunnen bijstaan gedurende dergelijke activiteiten.

Zo juist kon ik de juiste woorden niet vinden om het gevoel te omschrijven dat sterk naar boven drijft als we zien hoe onze jongens samen trainen, elkaar motiveren en steunen. Zou graag met deze hervonden woorden een mooi sportief 2013 afsluiten!

"Moria is trots!"

Said Tahri, persoonlijk begeleider