Sportief ontmoeten in tijden van vrijheid

25 februari 2017

Een sportief toernooi met een thema. Persoonlijk begeleider Saïd Tahri van Moria noemt het: 'Sportief ontmoeten in tijden van vrijheid'. Het toernooi heeft wel een bijzondere betekenis voor Moria. Enkele weken geleden is bewoner Yassin plotseling overleden.

Hij was een fervent voetballer. Elke week op dinsdagavond was hij fanatiek van de partij. Koppig kon hij zijn als het ging om het bespreken van 'voetbalzaken'. Het zijn de kleine anekdotes die je elkaar met een glimlach vertelt als een jongen, die een bewoner van Moria was maar voor de andere jongens van een huisgenoot ook een vriend werd, er ineens niet meer is. Het team van Moria speelt de wedstrijden daarom met een rouwband. Om aan Yassin te denken brandt er nog altijd een kaarsje bij zijn foto in het huis. Binnenkort wordt er een boompje voor hem in de tuin geplant. We denken aan een vijgenboompje. Het zal in Nijmegen niet snel de vruchten dragen waarop je misschien hoopte, maar de kou deert hem niet en hij leeft.

Er komen maar liefst vijftien teams. Van andere zorginstellingen, maar ook de brandweer van Culemborg is van de partij. Het speelt zich allemaal af op zaterdag 25 februari van 10.00 tot 17.00 uur in de Olympic Sporthal in Wijchen, Nieuweweg 203. Saïd noemt het een drukke tijd, ook wel spannend. 'We verwachten tussen de 100 en 150 mensen en het is een hele organisatie. Er komen teams van het RIBW, de Hoenderloo Groep, Iriszorg, Pluryn en de brandweer. En dan heb ik nog niet iedereen genoemd.'

André Stuart