Inhoud

Moria biedt maatwerk in haar begeleidingstrajecten. Omdat we werken met individuele werkplannen kunnen het belang en de invulling van onderstaande programmaonderdelen variëren.

Wonen

Moria bezit een groot huis op een mooie locatie in Nijmegen. Hier brengen deelnemers onder intensieve begeleiding de eerste tijd van het programma door en leren zij zelfstandig een huishouden voeren. Als de persoonlijke doelen voor de interne fase (Moria Binnen) zijn behaald, stromen deelnemers door naar een wooneenheid in de stad waar ze individueel wonen. Tijdens deze externe fase van Moria Buiten bouwen we de begeleiding langzamerhand af. Tot het moment is aangebroken dat de deelnemer op eigen benen staat.

Werk en opleiding

Deelnemers worden op allerlei manieren gestimuleerd om na te denken over hun toekomst. Werk speelt hierin een belangrijke rol. Wij brengen onze deelnemers in contact met diverse beroepen en kijken waar hun interesses en kwaliteiten liggen. Is de ambitie eenmaal helder, dan gaan onze persoonlijke begeleiders samen met de deelnemer op zoek naar een geschikte opleiding en/of werkgever. Moria onderhoudt hiertoe een uitgebreid netwerk van opleiders en werkgevers. In alle gevallen geldt: de ambitie van de deelnemer is leidend voor onze inspanningen.

Financiën

In een nieuwe toekomst is geen plaats voor oude lasten. Moria helpt deelnemers te werken aan een schuldenvrije toekomst. Schuldsanering en budgetvaardigheid zijn belangrijke aandachtsgebieden in ons programma.

Relaties

Samen met de deelnemer maken we een uitgebreide analyse van diens familie- en vriendschapsbanden. Wie hebben een goede invloed op hem? En wie juist niet? Met wie kan hij beter het contact verbreken en met wie juist herstellen? Ook met deze vragen gaan deelnemers aan de slag.

Vrije tijd

Belangrijk onderdeel in ons programma is dat deelnemers op een positieve manier leren omgaan met hun vrije tijd. Dat ze leren om juist op moeilijke momenten door te zetten. Maar ook leren te ontspannen. Bijvoorbeeld met sporten, muziek maken of een andere hobby.