Malut: ‘Ik krijg hier hoop’

‘Vier dagen werk ik hier in het verzorgingshuis. En op zaterdag en zondag ga ik soms van kwart voor twaalf tot half een. Dan is het etenstijd en vaak zijn er te weinig mensen om te helpen met eten geven. Ik heb toch een treinkaart gekregen van de zusters, dus dan kan ik best even helpen. Daarna heb ik toch nog tijd om te kletsen met vrienden of zo.

Ik kom uit Ivoorkust en ben gevlucht voor de oorlog. Het was een droom van me om bij het Rode Kruis te werken. Die droom vind ik hier terug, in het verzorgingshuis. Ik wil heel graag in zorg en welzijn werken. Technische dingen interesseren me niet zo. Iemand helpen, dat vind ik fijn.

Ik ben ook aan het studeren, maar dat kost me veel moeite. Mijn Nederlands is niet goed genoeg. Ik heb in Nederland pas leren lezen en schrijven. Ik leer liever door te doen, maar mijn huiswerk moet beter.

Hier bij de zusters voel ik me welkom, het is net familie. Veel zusters zijn lief, ze zijn blij als ik kom, ze vragen dingen, vertellen dingen. Ik woon nu sinds september in Moria en heb zo veel gekregen. Bij de zusters krijg ik ook zo veel. Ik ben dankbaar. Het geeft mij hoop, dat het goed komt met mij. Het is fijn dat ik hier iets kan teruggeven.’

Bij de foto: Malut is vrijwilliger in het zorgcentrum van de zusters van Julie Postel in Boxmeer. Links regionaal overste zr. Annelies, rechts zr. Agneta, oud-vrijwilliger bij Moria.

Verschenen in de nieuwsbrief van Moria, december 2013