Werken aan vrijheid

Waar andere bewoners graag afdalen naar de fitnessruimte in het souterrain om spiermassa te kweken, is Floryan liever op zijn kamer om driedimensionale figuren te bouwen. Van papier. Een precieze en tijdrovende bezigheid. Het basismateriaal is simpel: een oude kleurenprinter, enkele vellen papier, een schaar, stanleymes, wat lijm. Na het printen volgen lang en precies knippen en snijden. Om vervolgens een ontelbare hoeveelheid verknipte en versneden stukjes papier met lijm te verbinden. Het resultaat is een klein wonder, mooi en stevig. Het mirakelstukje is een replica van het Vrijheidsbeeld. Het 93 meter hoge origineel prijkt sinds 1886 op Liberty Island in de haven van New York.

Het motto van Stichting Moria luidt: ‘werken aan vrijheid’. Floryan die zijn best doet op zijn papieren Vrijheidsbeeld is hier een mooi symbool van. Het beeldje maken betekent voor hem flink ploeteren. Het is soms ook wat behelpen. De kleureninkt is bijna op, het papier te dun, de schaar niet scherp, het stanleymesje bot en enkele puzzelstukjes papier blijken op het laatst onvindbaar. En toch, iedereen die Floryan met het beeldje ziet, twijfelt geen moment: dát is het Vrijheidsbeeld!

Het is hard werken om van de losgemaakte stukjes verleden weer een passend geheel te maken. Het betekent roeien met de riemen die je hebt. Je zou misschien willen dat sommige fragmenten uit je leven een mooiere kleur hadden, een wat steviger structuur of gewoon niet zouden ontbreken. Maar voor wie het gegeven is, ontstaat – tamelijk wonderlijk – op het einde toch het mirakelstukje dat vrijheid is. Het betekent ontsnappen aan het platte vlak van gevangenis en overleven. Er komt een nieuwe dimensie bij van echte ruimte en leven. Een bijzondere ervaring. Het moet zoiets zijn als de immigranten die de oceanen bevoeren op weg naar Amerika als land van onbegrensde mogelijkheden en daar, in de haven van New York, als eerste het Vrijheidsbeeld zagen.