‘Wat een opluchting: vergeving krijgen’

Tyson (1989) blowde veel en dacht niet na. Hij pleegde een domme overval en kwam na zijn straf bij Moria. ‘Je hebt een delict gepleegd, maar je bent daarmee geen slecht mens.’

‘Morgen geef ik een lezing in de gevangenis van Lelystad, met mijn advocaat. Ik heb ook bij twee televisieprogramma’s gezeten om mijn verhaal te doen over mijn delict en het positieve traject na de detentie.

Tegen de gevangenen zeg ik: je hebt een delict gepleegd, maar je bent geen slecht mens. Daar worden wij wel steeds op aangesproken. We hebben als het ware een justitiestempel op ons voorhoofd, waar we moeilijk van afkomen.

Ik heb geen moeite om over mijn delict te vertellen. Het was gewoon te stom voor woorden. Ik woonde in een nieuwe stad en zocht aansluiting bij een groep. Ik blowde veel in die jaren, ik was dom en laks en naïef. We overvielen een snackbar, met bivakmutsen op, maar de uitbater joeg ons er meteen weer uit.

Ja, dat is haast lachwekkend, maar ik heb me er lang zo schuldig over gevoeld! Schuld is een naar gevoel: het strookt niet, van binnen. En dan te bedenken dat ik die man nog kende ook!

Na mijn celstraf heb ik hem ontmoet, via de organisatie Slachtoffer in beeld. We hebben ons verhaal aan elkaar gedaan en ik heb mijn excuses aangeboden. Daarna heb ik hem om vergeving gevraagd. Hij heeft me vergeven.

Ja, dat emotioneert me. Ik heb zo’n respect voor hem, dat hij dat kon. Daardoor kon ik verder.

Ik werk nu als vrijwilliger bij NEC, bij een project voor jongeren in achterstandswijken. En ik spreek tijdens wedstrijden commentaar in voor een aantal blinde supporters in het stadion.

Mijn droom is met jongeren te werken die het moeilijk hebben. Ik hoop dat ik ooit een opleiding in die richting kan doen. Als dat niet lukt omdat ik geen VOG krijg, wil ik een master boekhouding doen.

Ik ben opgegroeid bij alleen mijn moeder, wat had ik graag in mijn tienerjaren een man om me heen gehad. Iemand die grenzen stelde, me aanzette tot discipline. Zulke dingen moet je leren, liefst van iemand die het in je ziet zitten.

Ik heb bij Moria veel te danken aan mijn begeleider Elzard. Hij heeft veel voor me betekend. In praktische zin, maar ook door zijn adviezen en levenservaring, hij is al wat ouder. Mede dankzij hem heb ik mezelf beter leren kennen.’

3 mei 2014